Inteligența emoțională,un instrument al liderilor.

 

emotional_intelligence.pngInteligența emoțională este abilitatea de a înțelege și de a gestiona propriile emoții și pe cele ale oamenilor din jurul tău. Persoanele cu un grad ridicat de inteligență emoțională știu ce simt, știu ce înseamnă emoțiile lor și modul în care acestea pot afecta alte persoane. Pentru lideri inteligența emoțională este esențială. La urma urmei, care este mai probabil să reușească – un lider care țipă la echipa sa când e supus stresului sau un lider care e în control și evaluează calm situația? Potrivit lui Daniel Goleman, psiholog american care a ajutat la popularizarea inteligenței emoționale, există cinci elemente cheie care o definesc: 1. Constiința de sine (auto-conștientizarea) 2. Auto-reglementarea. 3. Motivația. 4. Empatia. 5. Abilitățile sociale.

  1. Auto-conștientizarea. Dacă ai o conștiință de sine bine dezvoltată știi întotdeauna cum te simți și știi cum emoțiile și acțiunile tale pot afecta oamenii din jurul tău. Atunci când te afli într-o poziție de conducere asta înseamnă a avea o imagine clară a punctelor forte și a celor slabe ale tale și ale echipei. Ce poți face pentru a îmbunătăți conștiința de sine? Ține un jurnal. Daca petreci doar cateva minute in fiecare zi scriindu-ți gândurile, acest lucru poate crește gradul de auto-conștientizare. De asemenea, când te confrunți cu furia sau alte emoții puternice încetinește ritmul pentru a examina de ce reacționezi așa.
  2. Auto-reglementarea. Liderii pentru care auto-reglementarea funcționează eficient își atacă verbal foarte rar interlocutorii și nu iau decizii grăbite, emoționale. Autoreglementarea înseamnă fi în control. Cum îți poți îmbunătăți capacitatea de auto-reglementare? Cunoaște-ți valorile, conștientizează până unde poți merge cu un compromis. Examinează-ți „codul de etică“ pentru ca atunci când vei fi pus în fața unei decizii morale sau etice să nu stai mult pe gânduri. Dacă ai tendința de a da vina pe alții atunci când ceva nu merge bine, oprește-te și analizează dacă nu ești și tu o parte a problemei. Asumându-ți greșelile vei dormi mai bine noaptea și vei câștiga mai rapid respectul celor din jurul tău. Încearcă să rămâi calm, practica exerciții de respirație profundă pentru a te calma.
  3. Motivarea. Reamintește-ți ce îți place cu adevărat la cariera ta, de ce te afli în poziția pe care, probabil, ți-ai dorit-o cândva și pentru care ai muncit atât. Determină cat de motivat esti să conduci, de ce ți-ai dorit să fii liderul echipei tale.
  4. Empatia. Liderii cu empatie au capacitatea de a se pune în situația altcuiva. Ei ajuta la dezvoltarea oamenilor din echipa lor.  Pune-te în poziția celuilalt, cu toate argumentele lui. Fii atent la limbajul corpului celui din fața ta, sunt semne clare că poate omul e jenat, stresat, nervos, iritat, poate bolnav. Aceste observații te pot ajuta să descifrezi mai ușor atitudinea interlocutorului. Răspunde la sentimentele lui, de ex când îi ceri asistentul tău să lucreze târziu și va fi de acord, vei putea auzi, însă, dezamăgirea în vocea lui. Răspunde-i că  apreciezi modul în care este dispus să lucreze ore suplimentare și că și tu ești la fel de frustrat de lucrul până târziu.
  5. Abilitățile sociale. Liderii care au abilități sociale bune sunt, de asemenea, buni la gestionarea schimbării și la rezolvarea conflictelor pe cale diplomatică, ei trebuie să știe cum să rezolve conflictele între membrii echipei lor, clienți sau furnizori. Cât de bine comunici? Îți lauzi echipa când a înregistrat un succes? Cunoști situația familială a membrilor echipei, problemele personale?

În general inteligența emoțională e un dat cu care ne naștem, fiecare cu o înzestrare mai mare sau mai mică, iar femeile sunt, de obicei, superioare din acest punct de vedere bărbaților. Asta însă nu înseamnă că, la fel ca fiecare aspect al vieții noastre, nu poate fi îmbunătățită.

 

Lasă un comentariu