Are un manager nevoie de cultură generală?

cultura-generala

Despre competența profesională și managerială se scrie mult, dar despre rolul bagajului de cultură generală pe care un lider ar trebui să îl aibă nu am găsit prea multe materiale.  Știm cu toții că un om cultivat are un anumit comportament, vorbește într-un anume fel, alege să interacționeze cu ceilalți altfel decât un om cu o cultură precară. Întrebarea vine firesc, dacă sunt un bun profesionist în domeniul meu și dacă am studiat intensiv leadership și management nu e suficient?

Un manager este un om care conduce o echipă și care, pe lângă indicatorii de performanță strict legați de afacere are și niște indicatori de performanță legați resursa umană pe care o gestionează. Acel om care confundă termeni și noțiuni, care are ezitări în ceea ce privește limba, care n-a auzit și nu poate face un comentariu cât de cât pertinent despre alte subiecte decât cele legate de afacere scade automat în ochii subordonaților săi. Există atâtea momente în cursul orelor de lucru, la masă, la o țigară, într-un team-building sau în drumul spre o destinație în care discuțiile alunecă inevitabil către informal, către filme, cărți, actualitatea geopolitică șamd. Cultura generală contribuie la respectul pe care echipa îl va dezvolta față de lider, facilitând comunicarea asertivă.

Un manager, mai ales unul care are ca atribuții interfața dintre produs/companie și public trebuie să poată integra informația, să o pună în context, să o poată adapta. Pentru asta e nevoie de niște referințe culturale, trebuie să fii la curent cu trendurile, cu evoluțiile locale și internaționale, să poți judeca cu propriul cap ce îți propun angajații sau agenția. De exemplu, simțul estetic. El se cultivă în timp, cere ani de expunere, nu se câștigă la un curs intensiv. Asta va face ca atunci când primești o propunere senzațională pentru o comunicare să poți sesiza penibilul, să poți evita ridicolul. Cred că vedem cu toții ieșiri în spațiul public de care mai toată lumea face mișto și ne punem întrebarea, cine naiba a aprobat un un concept/script atât de jenant? Cineva fără cultură generală, care se limitează la produsul său fără să înțeleagă conotațiile subliminale care duc cu gândul la altceva. Tot din cultura generală vine simțul umorului de calitate, care face diferența între diverse tipuri de comunicări. Nu în ultimul rând o bază culturală solidă generează încredere în sine, un set de valori care vor construi fundamentul culturii profesionale și manageriale ale persoanei în cauză, bazate pe empatie, curaj, spirit de echipă, solidaritate, făcând managerul respectiv mai puțin sensibil la personajele de tip yes-man, la lingușitorii de serviciu.

Cultura generală, spunea cineva, este ceea ce îți amintești după ce ai uitat totul. Dar ca să mai rămână ceva, trebuie să fi fost acolo lucruri solide care, sedimentate în ani, să modeleze un tip de personalitate care să contribuie imperceptibil la îmbunătățirea performanței profesionale.

Lasă un comentariu